Loading...
FAQ 2018-02-05T10:54:07+00:00
Lees hier de meest gestelde vragen!
NEEM CONTACT MET ONS OP



Hoeveel tijd neemt de tuning in beslag? 2018-01-25T12:15:49+00:00

Dit verschilt sterk per type auto/motor.

In tegenstelling tot vele branchegenoten schrijven wij geen standaard tuningfile in uw auto. Bij ons is de auto dan ook niet binnen 1/1,5 uur weer gereed.

Wij schrijven de tuning op basis van de wensen/eisen die U als klant aan ons kenbaar heeft gemaakt. Aangezien de wensen van verschillende klanten zeer ver uiteen kunnen lopen, is elke file uniek en op maat voor de specifieke klant geschreven. Dit doen wij met de grootste zorg en dit neemt tijd in beslag.

Heeft U vragen over de tijdsduur van de tuning voor uw auto? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op.

Welke nadelen kleven er aan een goed geschreven maatwerk tuning? 2018-01-25T12:15:34+00:00

Er is hier bewust gekozen voor de woorden: Een goed geschreven maatwerk tuning. Wanneer een tuning met voldoende kennis is uitgevoerd en op de juiste manier is geschreven, kleven er namelijk GEEN nadelen aan de tuning.

Wat zijn de voordelen van een goed geschreven maatwerk tuning? 2018-01-25T12:14:55+00:00
  • Voelbaar meer vermogen en koppel beschikbaar
  • Meer rijplezier
  • Ontspannen rijden/ een soepel rijdende auto (gemak bij bijvoorbeeld inhalen)
  • Lichte daling in het brandstofverbruik.
Wat is het verschil tussen maatwerk chiptuning en een powerbox? 2018-01-25T12:14:39+00:00

Bij een maatwerk chiptuning herprogrammeren wij de stuurcomputer (ECU) van uw autos met door ons geoptimaliseerde waardes. De auto wordt na tuning dus aangestuurd door de nieuwe waardes die wij met zorg hebben ingevoerd.

Een powerbox is een kastje dat tussen de kabelboom van uw auto wordt aangesloten. Deze box manipuleert de waardes die uw auto aansturen, maar wijzigt niets daadwerkelijk in de stuurcomputer (ECU). De ECU wordt dus als het ware bedrogen, de auto wordt met andere waardes aangestuurd als de ECU “denkt”.

Deze manier van tuning raden wij ten zeerste af.

Wat zijn de gevolgen voor de fabrieksgarantie? 2018-01-25T12:12:35+00:00

In tegenstelling tot de verhalen die op internet rondgaan MAG een fabrikant volgens de Europese wetgeving een garantieclaim niet zomaar afkeuren vanwege het feit dat het voertuig niet in originele staat is. Er zal dan moeten worden aangetoond dat het defect een direct gevolg is van de wijzigingen die aan het voertuig zijn aangebracht.

 

Bovendien is onze herprogrammatie in veel gevallen onzichtbaar voor de dealer en kunnen wij de herprogrammatie te allen tijde ongedaan maken.

In hoeverre is de kilometerstand een beperking voor tuning? 2017-09-27T11:35:42+00:00

De kilometerstand is op zichzelf geen beperking voor tuning. Wat van belang is, is dat de motor in gezonde conditie verkeert. D.w.z. een olieverbruik dat normaal is en/of geen mechanische defecten aan de motor. Voor de Dieselmotoren is het van belang dat de injectors, hogedrukpomp en turbo in goede staat verkeren. Het basis drijfwerk van Dieselmotoren is vaak zo robuust uitgevoerd dat dit geen problemen geeft. Bij turbo-benzinemotoren is met name de conditie van de turbo belangrijk. Tot slot geldt voor zowel Diesel als benzinemotoren dat de motorsensoren (zoals de luchtmassameter) juist moeten functioneren alvorens tuning kan worden uitgevoerd. Omdat de werking van deze sensoren door het motormanagement wordt gecontroleerd, zullen afwijkingen/defecten met foutmelding(en) worden gesignaleerd.

Waarom wordt de tuning niet af fabriek toegepast? 2018-01-25T12:11:05+00:00

Autofabrikanten moeten rekening houden met zeer uiteenlopende omstandigheden, zodat de auto overal ter wereld goed kan functioneren. Denk daarbij aan verschillende buitentemperaturen, verschillende geografische hoogtes (dit heeft invloed op de luchtdruk, en dat heeft weer invloed op de motor prestaties) maar ook zaken als de kwaliteit van beschikbare brandstof. Omdat deze omstandigheden in West-Europa op een zeer gunstig niveau liggen, is er vaak bijzonder veel ruimte voor optimalisatie/tuning binnen veilige kaders.

 

Bovendien komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat een autofabrikant één enkele motor ontwikkelt en deze in meerdere verschillende vermogensvarianten op de markt wil zetten aangezien dit natuurlijk enorm kostenbesparend is voor de fabrikant. Met de motorsoftware wordt het vermogen en koppel dan begrensd op een vooraf vastgesteld niveau, dat vaak bepaald wordt door belastingtechnische regelgeving.

U kunt hier natuurlijk gebruik van maken door een lichte motorisering (voordeliger) aan te schaffen en de auto vervolgens door ons te laten tunen naar het niveau van de zwaardere variant of zelfs daarboven.

 

Weet U niet exact welke varianten voor U interessant zouden kunnen zijn. Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij zullen U dan over de mogelijkheden informeren.

Kan de tuning bij een software update door de dealer worden overschreven? 2018-01-25T12:11:39+00:00

Het is mogelijk dat uw dealer de software van de auto overschrijft. Mocht dit het geval zijn, dan kunt u kostenloos een nieuwe afspraak met ons maken. Wij voorzien de auto dan van een NIEUWE software op basis van de dealer update. In tegenstelling tot veel branche genoten laden wij dus niet enkel uw oude tuning software terug in de auto. Dit zou bij uw volgende dealerbezoek namelijk resulteren in opnieuw dezelfde dealer update van de software.

Kan de tuning ongedaan gemaakt worden? 2018-01-25T12:14:07+00:00

Ja, omdat wij altijd een backup maken van de software zoals deze bij binnenkomst van de auto aanwezig is, kan deze te allen tijde teruggeplaatst worden.

Is tuning slecht voor de motor? 2018-01-25T12:12:58+00:00

Nee. Bij onze stage 1 tuning werken wij altijd binnen de, door de fabrikant, opgestelde veiligheidsmarges van de verschillende componenten. Bovendien zijn aanpassingen zoals het uitschakelen van de EGR-klep(hyperlink) en/of roetfilter(hyperlink) zelfs beter voor de motor.

Wat is de invloed van tuning op het brandstofverbruik? 2018-01-25T12:13:35+00:00

Er worden door veel aanbieders van chiptuning allerlei beloftes gemaakt over lagere verbruikscijfers. Deze cijfers zijn lang niet altijd met metingen vastgesteld, en vallen in werkelijkheid dan ook vaak tegen.
Wat is nu de praktijk? Bij gelijkblijvende rijstijl kan het verbruik na tuning iets afnemen. Dit kan bij benzinemotoren onder andere door optimalisaties aan het onstekingstijdstip en het brandstofmengsel bij deellast. Bij Dieselmotoren levert onder andere uitschakeling van de EGR en/of roetfilter een verlaging van het verbruik op.
Wanneer het extra beschikbare vermogen en koppel (na tuning) wordt aangesproken, dan zal het brandstofverbruik op dat specifieke moment vanzelfsprekend hoger zijn.




KRIJG VANDAAG NOG EXTRA INFORMATIE

Heeft U na het bekijken van onze website nog vragen of bent U benieuwd wat wij voor U kunnen betekenen, neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

U kunt ons ook telefonisch bereiken op telefoon nummer: +31(0)6 199 31 767